Vaší povinností coby zaměstnance bylo po ukončení rodičovské dovolené nastoupit do zaměstnání (nebo se o to alespoň pokusit). A zaměstnancem stále jste, protože váš pracovní poměr dosud nebyl ukončen, tím pádem oficiálně stále trvá. Svévolné nenastoupení do práce je porušením pracovní kázně a zaměstnavatel vás na základě toho může vyhodit bez odstupného - o což mu možná jde? Tím, že děláte mrtvého brouka a pořád jenom na něco čekáte, si jenom škodíte.
Míč je podle mě na vaší straně hřiště a měla byste to řešit co nejdříve. Kontaktujte vlastníka firmy (tj. vašeho zaměstnavatele), tedy samozřejmě toho současného, nikoli bývalého, a projednejte vše přímo s ním. Firmu převzal i se zaměstnanci, a pokud vaše pracovní smlouva nebyla ukončena předtím, než došlo ke změně majitele, je to právě nový majitel, který vám musí smlouvu ukončit. Změna majitele právnické osoby (tj. s.r.o. či akciovky) musí být zanesena v obchodním rejstříku, do kterého lze zdarma nahlédnout online a snadno zde tedy zjistíte, kdy k té změně došlo i jak se nový majitel jmenuje. Případně pokud došlo ke změně oficiálního sídla firmy, tak i novou adresu sídla.
Toto vše samozřejmě platí pouze za předpokladu, že váš zaměstnavatel je právnická osoba a nikoli podnikatel OSVČ (osoba samostatně výdělečně činná). Při prodeji firmy s.r.o. (nebo a.s.) jinému majiteli nedochází automaticky k ukončení pracovních poměrů zaměstnanců té prodávané firmy, naopak se kromě jména majitele nemusí změnit vůbec nic. Jiné by to ale bylo, pokud by váš zaměstnavatel byl OSVČ.
V takovém případě by se dalo mluvit o prodeji firmy pouze v uvozovkách. Protože OSVČ podniká na své vlastní jméno a sám sebe nikomu prodat nemůže... Může akorát prodat svůj majetek používaný k podnikání (budovu, vybavení kanceláře, auta, stroje, své firemní know-how atd.) a předat obchodní kontrakty se svými stálými zákazníky někomu jinému (ten by musel s odběrateli původního podnikatele sepsat nové smlouvy na své jméno). Zaměstnanci původního OSVČ se nestávají tímto "prodejem firmy" (který ve skutečnosti žádným prodejem firmy není) zaměstnanci té druhé firmy, ale zůstávají nadále zaměstnaní u toho zaměstnavatele, se kterým kdysi uzavřeli pracovní smlouvu. Pracovní smlouvu jim tedy musí ukončit právě tento původní zaměstnavatel, protože tito zaměstnanci nemají s novou firmou nic společného.
Ještě dodávám, že něco jako "výpověď dohodou" neexistuje. Jedná se o dva různé způsoby ukončení pracovního poměru - výpověď a dohodu. Výpověď vám může dát zaměstnavatel pouze z důvodu vyjmenovaného v § 52 zákoníku práce (například ruší-li se zaměstnavatel či jeho část - tj. nikoli prodává-li se...), přičemž pracovní poměr skončí až po uplynutí dvouměsíční výpovědní lhůty. Dohodou mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem můžete ukončit pracovní poměr ke kterémukoli dni, klidně třeba i zítra, pokud s tím obě strany souhlasí, což potvrdí svým podpisem této dohody. Oběma způsoby lze ukončit pracovní poměr tak, aby zaměstnanci vznikl nárok na odstupné (u dohody ale musí být výslovně uveden jako důvod ukončení pracovního poměru některý ze tří důvodů uvedených v § 52 zákoníku práce písmeno a) až c), podle kterých má zaměstnanec nárok na odstupné).